Un incendiu de proporţii s-a produs la M

News image

Un incendiu extrem de puternic s-a produs astăzi la Mihai Viteazu, pe o suprafață de 800 mp., unde erau depozitați paleți de lemn. Pompierii t...

Actualitate | Duminică, 26 Martie 2017

Detalii...

Lista solicitanților locuințelor sociale

News image

Tot în ședința de Consiliul local de joi, 23 martie, a fost aprobată lista solicitanților de locuințe sociale pentru 2017, solicitări ca...

Social | Duminică, 26 Martie 2017

Detalii...

Ionel Floașiu ar putea avea statuie la C

News image

Ionel Floașiu, personalitate marcantă a municipiului nostru, despre care profesorul turdean Valentin Vișinescu povestea în urmă cu ceva ...

Actualitate | Duminică, 26 Martie 2017

Detalii...

Traficul greu pe unele străzi din Câmpia

News image

Traficul greu de pe unele străzi din Câmpia Turzii a adus oamenii în Consiliul local, acuzând administrația locală că redire...

Administraţie | Duminică, 26 Martie 2017

Detalii...

More in: Special, Actualitate, Economic, Administraţie, Eveniment, Politic, Social, Sănătate

Evaluare utilizator: / 6
Cel mai slabCel mai bun 
simboluuriDincolo de somptuozitate şi atmosfera plină de sacralitate, vechile biserici din Turda poartă cu ele simboluri tainice ale credinţei. Mai ascunse ori mai la vedere acestea povestesc despre devenirea umană, despre aspiraţie şi mister şi despre desăvârşire atunci cînd ne întâlnim cu Creatorul.
Unul dintre cele mai vizibile simboluri este cel al Bisericii Unitariene. Un şarpe care îşi mușcă coada într-un cerc în jurul unui porumbel ce stă pe o stâncă sau pe pământ.
“În mijlocul emblemei se află un şarpe, de culoare albă, care formează un cerc, iar în mijlocul cercului se află un porumbel pe o stâncă. Cercul este simbolul completului, perfectului, deplinului, iar stânca sugerează că porumbelul stă pe un fundament solid şi tare. Deasupra şarpelui şi porumbelului se află o coroană regală, sugerând că după naşterea noii religii chiar regele de atunci al ţării, Ioan Sigismund, (Janos Zsigmond) a devenit unitarian, fiind singurul rege unitarian din istorie”, decodifică simbolul Radu Cerghizan, autorul unor lucrări despre Biserica Unitariană şi despre istoria Turzii. Şarpele din simbolul unitarian este identic cu şarpele Ouroborus, şarpele care îşi înghite coada - simbol analizat substanţial de Jung ca reprezentînd imaginaea totalităţii psihice. În gnosticism acest şarpe simbolizează eternitatea şi sufletul. Misticii de factură nouă spun că semnifică ADN-ul universal, continuitatea, infinitul, crearea de sine ce formează un cerc. În varianta unitariană, simbolul are la bază versetul biblic din Evanghelia lui Matei, “Fiţi înţelepţi ca şerpii şi nevinovaţi ca porumbeii”, dar simbolul şarpelului care îşi muşcă coada este mult mai vechi, una dintre primele reprezentări fiind descoperită pe papirusul egiptean de la Dama Heroub, din timpul celei de-a 21-a dinastii.
simboluriBiserica Adormirea Maicii Domnului, de pe strada Gheorghe Lazăr ascunde în ea semnele Zodiacului chiar dacă Biserica Ortodoxă condamnă astrologia. Semnele Zodiacului din Ortodoxie sunt asociate imaginii lui Hristos Pantocratorul- şi ca Stăpân al Timpului. “Biserica respinge astrologia zodiacală, nu şi semnele zodiacale. Semnele zodiacale pot fi întâlnite în bisericile vechi în pridvor, alături de luminători- soarele, luna şi luceferii. Este o preluare a unor simboluri pre-creştine, o altoire pe trupul Bisericii, datorită importanţei acestor simboluri la populaţiile pre-creştine”, explică preotul Dorin Sas. Potrivit preotului Sas, cea mai clară explicaţie cu privire la natura semnelor zodiacale în Ortodoxie o dă Sf. Ioan Damaschin care scrie în “Dogmatica” sa: “Elinii spun că prin răsăritul, apusul şi prin conjuncţia acestor stele, a soarelui şi a lunii, se conduc destinele noastre. Cu aceasta se ocupă astrologia. Dar noi susţinem că ele sunt semne de ploaie, de secetă, de frig, de căldură, de umezeală, de uscăciune, de vânturi şi de alte asemenea, dar nici într-un caz semne ale faptelor noastre, căci noi am fost făcuţi liberi de Creator şi suntem stăpânii faptelor noastre”.
simboluriCatedrala Romano-Catolică din Turda ascunde şi ea unul dintre cele mai vechi simboluri ale creştinătăţii apusene: tradafirul asociat crucii creştine. Pe un detaliu ascuns privirii directe, pe haina statuii lui Iisus Hristos, din partea dreaptă a bisericii romano-catolice din Turda, artistul a ascuns o cruce mistică abia vizibilă cu ochiul liber: în centrul crucii o inimă, iar la baza crucii trandafirul mistic. “Trandafirul este întâlnit des ca simbol în biserica romano-catolică. La îmbinarea arcadelor gotice, de exemplu, în bisericile vechi este întipărită o roză. Reprezintă, înainte de toate, secretul tăcerii. Când îl vezi trebuie să taci”, spune, zâmbind, Iuliu Balasz, preotul romano-catolic din Câmpia Turzii. Crucea cu trandafir este şi simbolul Ordinului Rosa Cruceean, ordin iniţiatic, iar semnificaţia trandafirului este deopotrivă creştină şi alchimică. În Evul Mediu, Papii sfinţeau un trandafir de aur în a patra duminică din Postul Mare. La picioarele crucii, trandafirul reprezintă, spune preotul romano-catolic, atât durerea, cât şi potirul în care a curs sângele lui Hristos. Alchimiştii spuneau că trandafirul alb semnifică încununarea Micii Opere alchimice, pe când trandafirul roşu încununarea Marii Opere.

Add comment


Security code
Refresh

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterAstăzi826
mod_vvisit_counterIeri9177
mod_vvisit_counterSăptămâna aceasta826
mod_vvisit_counterLuna aceasta100000
mod_vvisit_counterÎn total9756564



Comentarii recente