Artă / Cultură

Record la Oct.art – Niciun vizitator într-o lună

De la vernisarea sa, în 6 octombrie, nimeni nu a vizitat expoziția de pictură și sculptură Oct.art, găzduită de Galeria de Artă a Turzii. Expoziția, alcătuită din lucrări semnate de 11 pictori și sculptori (Alin Bâlcu, Mariana Codorean-Picovici, Diana Dîrlea, Călina Gligor, Mihaela Gligor, Viorel Mircea, Alexandru Picovici, Dumitru Popa, Gheorghe Roșa, Suba Laszlo și Adrian Țop)  membri ai filialei locale a Uniunii Artiștilor Plastici, nu a trezit nici interesul publicului amator de arte vizuale nici pe cel al potențialilor colecționari de opere de artă.

Unul dintre expozanți, Dumitru Popa, totodată și ”custode” al expoziției, crede că motivele dezinteresului manifestat de iubitorii de artă, în special de către cei din Turda, vizavi de expozițiile organizate de filiala locală a Uniunii Artiștilor Plastici, păstorită de către profesorul Alexandru Picovici, are două cauze principale: expunerea repetată a unor lucrări realizate cu mulți ani în urmă, fapt generat de ”producția slabă” de creații noi și controversa sterilă ”profesioniști versus amatori” întreținută, mai ales de îndărătnicia profesorului Alexandru Picovici. Acesta nu consimte, în ruptul capului, să recunoască vreo valoare artistică creațiilor din domeniul artelor plastice ce aparțin unor autori care nu au urmat cursurile unei facultăți de profil. Mai mult decât atât, Picovici nu recunoaște vreo valoare nici absolvenților facultăților de arte plastice, dacă aceștia ”s-au înhăitat” cu ”amatorii” grupați în societatea culturală turdeană ”Filarmonia” rivala UAP Turda. Din cauza cerbiciei lui Picovici imaginea filialei turdene a UAP s-a cam șifonat în timpul disputei ”amatori versus profesioniști” ce, asemenea ”Războiului celor două roze” pare că se va tranșa în câteva zeci de ani. Peste un deceniu de la dezgroparea ”securii războiului”  a trecut, dar viitorul se prefigurează precum o oglindă a trecutului în ceea ce privește disputa UAP Turda – Filarmonia Turda.

Deși multe din lucrările reunite în expoziția Oct.art au valoare artistică și, în acest sens profesorul Dumitru Popa a remarcat picturile Marianei Codorean-Picovici, precum și fotografiile ”retușate” cu penelul ale Dianei Dîrlea, lucrările Călinei Gligor sau tușa viguroasă a ”noutăților” propuse de Adrian Țop, dezinteresul total al publicului pune sub semnul întrebării rostul organizării unor astfel de expoziții.

Dincolo de îmbogățirea cv-ului participanților, o expoziție are menirea de a atrage publicul iubitor de artă, dar și pe colecționarii dispuși să cumpere, pentru că ”artă pentru artă” la Turda face doar Picovici. De exemplu, Cornel Vana, plasat din punct de vedere al ”afilierii artistice în țara nimănui” ce nu poate expune la Galeria de Artă a Turzii decât, eventual, în noaptea de 30 iunie spre 1 iulie, pentru că alternanța UAP / Filarmonia nu lasă loc și pentru ”intruși” a vândut peste 50 de picturi, numai în 2016. De-a lungul carierei sale de ”amator” Cornel Vana a creat circa 2 mii de lucrări, în 30 de ani. ”Dintre acestea, doar vreo sută am vândut unor colecționari din Turda, ingineri, medici sau patroni”, a precizat Cornel Vana. Însă la vernisarea unei expoziții cu lucrări ale sale, ca de exemplu ”Praguri transilvane” găzduită de Muzeul de Istorie din Turda, cu vreo doi ani în urmă, au participat circa 400 de persoane. Numai cu ocazia vernisării acelei expoziții, Cornel Vana a vândut 12 lucrări.

Deși o prezență rară pe simezele Galeriei de Artă din Turda, o altă pictoriță, Marta Deleanu, membră a UAP, dar nu în filiala turdeană a uniunii, vinde bine. Dar picturile Martei Deleanu, ce se bucură de audiență la Cluj-Napoca, la Reghin, la Târgu-Secuiesc și în alte orașe din țară și din străinătate, constituie o prezență rară la Galeria de Artă din orașul unde trăiește.

După tristul ”record” al expoziției Oct.art s-ar impune o analiză obiectivă a cauzelor ce au generat această situație. Pentru a evita pe viitor ”expozițiile pentru expoziții” un colectiv de artiști plastici ar trebui să decidă cine și ce expune la Galeria de Artă aTurzii. Altfel, pe acolo bate vântul a pustiu și situația spațiului expozițional devine din ce în ce mai albastră, întocmai ca și cea mai recentă compoziție semnată de către profesorul Alexandru Picovici, expusă la intrarea (sau la ieșirea din galerie) după unghiul din care se privește problema.

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Sigur nu esti Robot, dar trebuie sa ne asiguram :) *

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS