Actualitate

Interviu. Un tânăr din Câmpia Turzii își trăiește visul pe mare… pe un mare vas de croazieră. Valentin Wincentowicz: „Este o experiență uriașă care se creează cu muncă… multă muncă”

De cele mai multe ori când zici vas de croazieră te duce mintea la Titanic. Multă opulență, oameni care nu au ce face cu banii, bunăstare și bogăție. Poate că așa este, însă în momentul când ești acolo, în back-stage, și știi toate chichițele, lucrurile se schimbă. Povestea interlocutorului nostru de astăzi, Valentin Wincentowicz, este una foarte specială. „Experiența este unică” ne spune Valentin. Mai jos aveți câteva rânduri din ceea ce experimentează în fiecare zi, Valentin Wincentowicz

Adrian Soporan: Cum de ai ajuns să lucrezi pe un vas de croazieră?

 Valentin: Am găsit un anunț pe un site de joburi despre mai multe companii de croaziere care erau în căutare de asistenți de ospătari. După 4 interviuri: unu pe Skype în română, apoi celelalte 3 în limba engleză, față în față mi s-a oferit un post de Head Waiter (cu 2 poziții mai sus față de ce am aplicat). Am acceptat fără să stau pe gânduri.

  A.S: Care sunt pașii să ajungi pe un vas?

 Valentin: Trebuie să depui un CV updatat la una din firmele care se ocupa cu recrutări pentru vasele de croazieră. Apoi vei fi contactat pentru primul interviu. Daca ai un CV corespunzator și ești ceea ce căută, va trebui să îți relizez un control medical la una din clinicile particulare care lucrează cu companiile de croazieră. Apoi urmează interviul final cu un reprezentant al companiei de croaziere. Daca treci și etapa finală, ți se elibereaza un LOE (letter of employement ) cu data la care trebuie să te îmbarci pe vas, care e durata contractului și poziția din cadrul departamentului la care ești angajat.

 A.S: Care sunt rutele pe care le parcurgi?

  Valentin: Depinde de sezon. Acuma facem croaziere de 5 zile Bermuda și 9 zile Bermuda și Caraibe. Cele de 5 zile încep din Bayonne (NY ) – zi pe mare – Bermuda (stăm peste noaspte și plecăm a doua zi la 16:00 ) -o zi pe mare înapoi spre Bayonne (NY). În aceeași zi debarcăm 4900 de pasageri și îi îmbrăcăm pe cei noi. Cele de 9 zile: o zi pe mare – Bermuda – o zi pe mare – St Marteen – San Juan (Puerto Rico ) – Labadee (Insula privată care aparține companiei ) apoi două zile pe mare înapoi spre Bayonne (NY ). Din August vom trece la 9 zile Canada deoarece vara e sezonul uraganelor în Caraibe.

 A.S: Care sunt pericolele la care ești expus?

 Valentin: Avem un sistem de siguranță foarte bine pus la punct pentru siguranța pasagerilor și a echipajului. În fiecare săptămână avem unul sau două exerciții pentru echipaj în care simulăm diferite scenarii cu care ne-am putea intalni pe mare sau în port.

A.S: Mai sunt români pe vas?

 Valentin: Sunt foarte mulți români în toată flota (26 de vase ) care lucrează în toate departamentele de la Casino la Food & Beverage, Departamentul Marin, Inginerie, Relații cu Clienții etc. Sunt foarte mulți din Brașov și București deoarece acolo se află agențiile de recrutare. Din Cluj am întâlnit doar unul până acum.

 A.S: Cât timp din an îți petreci pe vas?

 Valentin: Contractul meu este undeva la 6-7 luni cu 1-2 luni de vacanță. Deci în jur de 9-10 luni pe an mi le petrec pe vas.

 A.S: Care sunt avantajele când muncești pe vas?

 Valentin: Ai posibilitatea să vizitezi multe locații superbe și să faci bani în același timp. Cunoști o mulțime de colegi din alte țări, iar apoi ai posibilitatea să îi vizitezi și să explorezi. Lucrând în Food and Beverage (Cel mai mare department de pe vas – 338 ) am posibilitatea să fiu parte la o operațiune uriașă. Să faci un plan până în cel mai mic detaliu. De exemplu pe zi servim undeva la 8000 de pasageri. E o experiență uriașă care se creeaza cu multă munca și… muncă.

A.S: Care sunt dezavatajele?

 Valentin: Singurul dezavantaj e că sunt departe de familia mea pentru o lungă perioadă de timp. Dar ținem legătura prin mijloacele de comunicare moderne.

 A.S: Ai avut incidente pe mare?

 Valentin: Suntem foarte bine pregătiți ca să prevenim orice fel de incidente. Există zone cu vânt mai puternic sau valuri mari, dar e doar o altă zi “la birou “. Avem câteodată urgențe medicale și căpitanul decide să întoarcă vasul pentru a debarca pasagerul respectiv la cel mai apropiat spital sau în alte cazuri când suntem aproape de coastă, Paza De Coastă preia pasagerul cu elicopterul.

 A.S: Care este dușmanul numărul 1 pentru tine?

 Valentin: Să fiu departe de familia mea mult timpm

  A.S: Și din punct de vedere al jobului?

 Valentin: O să ți se pară ciudat dar: vremea. Și o să îți explic și de ce. Într-o croazieră de 5 zile în Bermuda, dacă plouă cele două zile cât suntem în port, asta afecteaza vacanță pasagerilor. Nu pot merge la plaja, în excursii sau alte activități în aer liber. De asemenea dacă vremea e puțin mai “grea” și suntem pe mare, anumite spectacole sunt anulate pentru siguranța echipajului care participă. Și tinând cont că aceste vacanțe sunt plănuite de pasageri cu luni înainte, starea vremii e un factor care pentru noi este foarte important.

A.S: Ce faci practic într-o zi de munca?

  Valentin: Mă trezesc de obicei la ora 5 sau 6 dimineața în fieacare zi, depinde dacă e zi pe mare sau suntem în port. Poziția mea e de Maitre’D Windjammer. Windjammer e un buffet la etajul 14 al vasului. Servim undeva la aprox 3000-4000 de pasageri la micul dejun, apoi tot așa și la prânz, iar cina undeva între 2000-3000. Încep ziua cu un triplu expresso. Apoi sunt în restaurant cu 30 de minute înainte de deschidere pentru a mă asigura că sunt păstrate toate standardele companiei în legătură cu set –up și curățenie. În timpul zilei mai confrunt diferite situații la care comunic direct cu cei 8 supervisori pe care îi am. Pe lângă cei 140 de asistenți de ospatar. Apoi împreună cu Executive Chef facem “food tasting “ pentru a ne asigura că mâncare este la standardele companiei. După deschiderea restaurantului am în mintea mea o hartă pe care mă deplasez și verific totul din restaurant, în bucătărie, bar buffet, tot ce ține de operațiune și fac asta de sute de ori pe tură. La finalul zilei îmi fac rapoartele, munca de birou, iar în final împreună cu bucătarul șef discutăm ce putem îmbunătăți în ziua următoare.

 A.S: Unde te vezi peste 5 ani?

 Valnetin: În 5 ani mă văd ca și “Traveling Food & Beverage Director “. E o poziție care constă în faptul că o să vizitez mai multe vase din flotă și o să le ajut să își îmbunătățească serviciile pentru clienți, implementez anumite proiecte, ajut la deschiderea de noi vapoare, călătoresc mult practic.

 A.S: Un mesaj pentru cititorii?

  Valentin: Deși am vizitat o mulțime de locuri superbe pe care le vedeam poate doar la televizor, cel mai frumos loc din inima mea va rămâne “ACASĂ”

 P.S. Mai jos, pentru a îți face o idee, cam câtă mâncare și băutură se consumă pe vas, săptămânal:

Se consumă pe săptămână Description Unit Quantity: carne de vita 7076 kg, carne de pui 7257 kg, carne de porc  4770 kg, homar 1270 kg,  fructe de mare  4989 kg,  somon 4,000 kg, ouă 39190 kg,  faina 7484kg,  zahăr 1587 kg,  cafea  1,500 kg,  fructe 20411 kg,  legume 28122 kg,  fructe de pădure 272 kg,  cartofi  8164 kg,  înghețată 3628 kg,  lapte 3628 kg,  brânză  2630 kg,  bere  4626 sticle,   vin 3,225 sticle,  Wiskey 175 sticle,  Vodkă  550 sticle,  Pizza  25,000 felii.

*
Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS