Psihologie

Psiholog Marcel Nițan. Ce este doliul? Cum ne adaptăm la pierderea unei persoane dragi?

Pierderea unei ființe dragi ne poate schimba lumea. Ne este dor de persoana care nu mai este ne dorim ca ea să revină. S-ar putea să ne simțim triști sau chiar furioși, să avem probleme de somn sau de concentrare. Dacă persoana decedată a avut nevoie de îngrijiri din partea noastră și am făcut eforturi considerabile pentru aceasta, este posibil să fim copleșiți de volumul mare de timp care ne rămâne neocupat. Toate aceste emoții sunt firești, nu există un mod „corect” sau „incorect” de a trece printr-o perioadă de  doliu. Totuși, oamenii de știință au studiat felul în care procesăm doliul.

Moartea unei persoane dragi poate afecta modul în care ne simțim, cum acționăm și în care gândim. Considerate împreună, aceste reacții constitui reacția de doliu, un răspuns natural la pierderi. Doliul nu înseamnă că trebuie să simțim un anumit tipar de emoții. Oamenii pot trăi doliul în moduri foarte diferite. Credințele și tradițiile culturale pot influența modul în care cineva exprimă durere și jale. De exemplu, în unele culturi, durerea este exprimată în liniște și în intimitate; în altele, poate fi manifestată puternic, public. Normele culturale stabilesc, de asemenea, cât de mult timp membrii familiei ar trebui să sufere pierderea cuiva drag; de exemplu, în tradiția românească se spune că pentru soț, soție, copii sau părinți se poartă doliu un an de zile. Pentru celelalte persoane – prieteni, cunoștințe, doliul se poartă timp de 40 de zile.

Adesea credem că în astfel de situații trebuie să ne simțim într-un anumit fel. Dar o astfel de credință rigidă ne face să ne simțim rău pentru că avem emoții „nepotrivite”. Este foarte important să ne acceptăm propriile emoții, să nu ne judecăm și să nu ne învinovățim.


Adaptarea la pierderea unei persoane
dragi

Experții susțin că fiecare dintre noi ar trebui să trăiască doliul în felul și în timpul său. Fiecare dintre noi avem moduri diferite și unice de exprimare a emoțiilor. De exemplu, unii preferăm să facem anumite lucruri (plimbări, sport, scris, desen), alții preferă să discute cu familia, prietenii sau cu un consilier despre ceea ce simt.

Este posibil să resimțim emoții care par să nu fie acceptabile din punct de vedere social, raportat la situația de doliu, dar este util să le exprimăm. De exemplu, o persoană cu flexibilitate emoțională ridicată poate manifesta emoții pozitive,cum ar fibucuria, când își amintește o întâmplare fericită cu persoana pierdută, dar poate trece la exprimarea tristeții sau furiei atunci când apar amintiri negative, cum ar fi o ceartă cu acea persoană.

Doliul este o ruptură față de situația anterioară, un proces prin care învățăm să acceptăm pierderea și să ne obișnuim cu ea. Durata acestuia diferă de la persoană la persoană; pentru a ne adapta noii situații, este util să înțelegem semnificația și să acceptăm finalitatea acestui proces. De asemenea, trebuie să ne redefinim viața, identificând noi posibilități de a fi fericiți și de a cinsti memoria persoanelor pierdute.

Tipuri de doliu

Aproximativ 10% dintre persoanele care suferă o pierdere sunt afectate  de sindromul de doliu complicat, o condiție care îngreunează adaptarea la noua stare de fapt. În această situație se manifestă rigid anumite tipare de gândire care pot include convingeri că decesul nu trebuia să aibă loc sau că se putea întâmpla altfel. De asemenea, pot apărea gânduri repetitive (ruminații) referitoare la faptul că ne gândim prea mult sau prea puțin la ceea ce s-a întâmplat sau putem evita tot ceea ce ne-ar putea aminti pierderea suferită.

Este important să nu evaluăm în termeni de „corect”/ „incorecte” ceea ce simțim, dar nici să nu-i lăsăm pe ceilalți să facă acest lucru.

Este posibil să anticipăm pierderea persoanei iubite înainte de moartea acesteia; se numește doliu anticipativ și este frecvent în rândul persoanelor care îi îngrijesc mult timp pe cei aflați în dificultate. Rezultatele studiilor efectuate pe această temă au evidențiat că, atunci când pacienții, medicii și membrii familiei abordează în mod deschis perspectiva morții, cei afectați de pierdere fac față mai bine situației.

În ediția următoare vom discuta modalitățile prin care putem trece mai ușor printr-o perioadă de doliu.

Informații suplimentare: “CopingwithGrief,” NIH News in Health, National Institutes of Health (NIH), October 15, 2017.

*
Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS