Psihologie

Psiholog Marcel Nițan. Din când în când, relațiile se termină

Din când în când, relațiile se termină

Implicarea în relații apropiate cu alte persoane ne face să ne simțim minunat, este în firea naturii umane să manifestăm afecțiune față de alte persoane și să ne așteptăm la sentimente asemănătoare din partea acestora. Ca atare, o divergență sau o ceartă cu persoanele apropiate și dragi neprovoacă suferință; este foarte neplăcut ne simțim respinși de familie sau de prieteni. Mai mult, gestionarea relațiilor interpersonale poate deveni mai dificilă pe măsură ce înaintăm în vârstă.

Despărțirile sunt dificile. Totuși, le putem face față. Dar, cum putem trece mai ușor printr-o separare? Cum să ne despărțim într-un mod mai puțin dureros de cineva?

Cum putem trece mai ușor peste sfârșitul unei relații?

Este foarte probabil să ne simțim foarte rău după o despărțire. De altfel, oamenii de știință apreciază că sfârșitul unei relații are același efect asupra creierului ca și renunțarea la o substanță cum ar fi cocaina. Dar, timpul ajută la vindecarea rănilor sufletești. Uneori, ne învinovățim prea mult pentru o despărțire. Doar pe că lucrurile nu au mers bine într-o relație nu înseamnă că ceva nu este în regulă cu noi. Înseamnă doar că două persoane nu s-au potrivit. Este util să ne concentrăm asupra calităților noastre și să continuăm să desfășurăm activitățile care ne provoacă plăcere, cum ar fi căutarea unor noi prieteni sau scrierea unui jurnal. Pot fi învățate moduri de gestionare a emoțiilor negative. Se poate lua o pauză. Dacă relația s-a încheiat, mergem mai departe. Nu mai verificăm conturile de socializare ale fostului partener sau ale fostei partenere și nu căutăm motive să ne aflăm în compania acestora.

Cum să renunțați la o relație care nu funcționează așa cum vă doriți?

Există câteva moduri care pot face ca o despărțire să fie mai puțin dureroasă și să aibă loc în termeni amiabili:

• amintiți-vă drepturile pe care le aveți ca persoană: meritați să aveți genul de relație pe care v-o doriți. E mai bine să vă despărțiți dacă lucrurile nu merg așa cum vă așteptați.

• Gândiți-vă la sentimentele și emoțiile celeilalte persoane. Spuneți-i adevărul, așa cum îl vedeți dumneavoastră, dar cu delicatețe; evitați să acuzați, să învinovățiți sau să strigați. Dacă vă simțiți furios sau furioasă, încercați să vă calmați înainte de a avea o discuție pe acestă temă.

• Planificați. Gândiți-vă ce doriți să-i transmiteți celeilalte persoane, nu vă bazați pe inspirația de moment. Poate fi util să exersați anterior cu cineva de încredere.

• Discutați față în față cu cealaltă persoană: despărțirea online sau prin mesaje text poate fi mai ușoară dar gândiți-vă la felul în care se se va simți aceasta. În plus, atunci când o persoană nu vă poate vedea fața sau nu vă poate auzi vocea, există o șansă mai mare de neînțelegeri.

• Nu implicați alte persoane. Nu răspândiți informații negative, reale sau nu, printre prieteni sau pe rețelele de socializare. Răutatea va diminua respectul celorlalți față de dumneavoastră, și propria stimă de sine.

• Priviți înapoi. A fost ceva bun în această relație? Spuneți-i partenerului ce a funcționat.

Priviți înainte. Ce puteți învăța din această relație despre tipul de relație pe care ați dori să o aveți în viitor?

În numărul viitor vom discuta despre reacțiile la doliu și pierderi.

“Relationships,” girlshealth. gov, Office on Women’sHealth (OWH)

*
Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS