Actualitate

Un pasionat al trenurilor ne spune pe scurt istoria stației CFR Câmpia Turzii

Alexandru Râșteiu este un tânăr din Câmpia Turzii care are o pasiune extremă pentru trenuri și deține o colecție impresionantă de poze cu locomotive românești și nu numai. Într-un interviu acordat Ziarului 21, printre altele, Alexandru ne-a detaliat pe scurt, istoria Gării din Câmpia Turzii.

AS: Care este, pe scurt, istoria stației CFR Câmpia Turzii?

Alexandru Râșteiu: La data de 14 august 1873 a avut loc inaugurarea căii ferate Cluj Napoca-Războieni, în lungime de 69 km cu o întârziere de 10 luni, astfel a sosit primul tren la Câmpia Turzii neavând legătură feroviară cu Turda.
Calea ferată Cluj Napoca-Războieni a fost construită de Societatea Căilor Ferate Ungare de Est cu capital privat multinaţional, în perioada 1870-1873. Face parte integrantă a diagonalei de sud-est Oradea-Teiuş-Braşov. Reţeaua de căi ferate transilvănene era descrisă astfel: „De la Câmpia Turzii la Războieni, adică linia ferată Cluj Napoca-Braşov, trenul traversează Valea Arieşului lăsând în urmă Cheile Turzii, Munţii de la Rimetea şi Muntele Mare”. La darea în exploatare (14 august 1873), staţia avea 5 linii de circulaţie, având o lungime de 450 m. La mijlocul anilor 1930, s-au mai construit 4 linii astfel că numărul lor ajungea la 9, având o lungime de 698 m. La 14 august 1873 staţia a fost pusă în funcţie având clădire de călători, birou de mişcare şi cabine de acari amplasate la extremităţi. Nu se cunosc anii când staţia a fost dotată cu instalaţii de asigurare a macazelor cu chei şi semnale de tip Banovici. Primele trenuri care au oprit la Câmpia Turzii au avut doar două-trei vagoane în componenţă şi au circulat cu o viteză de la 25 kilometri pe oră până la 65 de km pe oră. Primele locomotive care au oprit în gara Câmpia Turzii au fost construite la Budapesta, ulterior au intrat în circulaţie şi locomotivele construite la Arad.

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.