Interviu

Portret de dascăl cu prof. Ciprian Rigman

Seria interviurilor cu dascălii din zona Turzii şi a Câmpiei Turzii continuă la Ziarul 21. Săptămâna aceasta l-am avut invitat pe Ciprian Rigman, profesor de istorie. Un dascăl dedicat meseriei sale, un dascăl iubit de elevi. (P.S.: dacă încă nu ați apărut în această rubrică, înseamnă că încă nu am ajuns la dumneavoastră! Pregătiți-vă! Următorii sunteți dumneavoastră!)

Rep.: Câteva date biografice despre dvs.

Ciprian Rigman: M-am născut în 2 mai 1976, sunt absolvent al liceului teoretic “Liviu Rebreanu” în perioada 1990-1994 cunoscut sub numele de “Chimie 1” ca și în perioada anterioară, apoi am finalizat cursurile Facultății de Istorie și Filozofie, secția Istorie. Mi-a-am început cariera didactică la Scoala Gimnazială din comuna Mihai Viteazu de unde păstrez amintiri frumoase. Apoi am revenit în Turda unde am predat la “Colegiul Național Mihai Viteazul” și la “Liceul Agricol” actualul “Emil Negruțiu” pentru ca din anul 2005 să fiu profesor titular la Liceul Teoretic “Liviu Rebreanu”.

Rep.: Ce v-a determinat să alegeți meseria de dascăl?

Ciprian Rigman: E o poveste aici, interesantă, inițial m-am gândit că mi s-ar fi potrivit cariera juridică, am dat admitere la Drept vreo trei ani consecutiv, era o concurență foarte mare atunci, apoi m-am reorientat către Facultatea de Istorie și Filozofie și aici, un rol extrem de important, l-a jucat regretata profesoară Minerva Drăghici cu care și aveam o legătură de rudenie, Dumnezeu să o odihnească acolo unde e acum în lumea celor drepți, a avut o influență covârșitoare asupra mea, un dascăl desăvârșit care mi-a insuflat dragostea pentru istorie și pot să spun că a  jucat un rol extrem de important în alegerea acestei meserii pe care o simt foarte aproape.

Rep.: Ce vă face să nu renunțați la această meserie?

Ciprian Rigman: Pasiunea. Îmi place istoria, îmi place să predau istorie și îmi plac tinerii, cred că am o relație foarte bună cu tinerii deși nu trec în lumea dascălilor ca fiind cel mai permisiv dintre profesori, am pretenții, cred justificate, de la tinerii mei elevi și de cele mai multe ori reușesc să obțin rezultatele mai mult decât satisfăcătoare din partea lor.

Rep.: Ce înseamnă pentru dvs. meseria de dascăl, cât de importantă credeți că este pentru societate?

Ciprian Rigman: Meseria de dascăl înseamnă pentru mine, bucuria de a merge în fiecare zi la școală. Bucuria de a interacționa zi de zi cu tinerii, bucuria de a vedea rezultatele muncii tale și bucuria de a te întâlni peste ani cu foștii tăi elevi care au cariere strălucite, să spunem, sau împliniți profesional, și nu sunt puțini. Discutam mai devreme că singuri japonezi care nu se înclină în fața împăratului sunt dascălii, asta arată prețuirea pe care societatea japoneză o aduce formatorilor așa cum sunt dascălii, cu toții suntem de acord că societatea nu poate merge înainte înafara educației și sănătății , adică nu poți construi un stat puternic cu o populație needucată, asta a știut și Cuza în 1864 atunci când a introdus acea reformă a învățământului elementar prin care a transformatcela 4 clase primare în clase obligatorii și gratuite. Cuza și-a dat seama atunci că nu poate construi un stat modern cu o populație într-o proporție extrem de mare în zona analfabetismului, prin urmare ca să construiești o societate cu un randament economic-social chiar și politic la cote înalte, ai nevoie de o populație educată. Educația reprezintă baza, până la urmă, randamentului unei societăți.

Rep.: Despre elevii din ziua de azi față de elevii de acum 15-20 de ani.

Ciprian Rigman: Să știți că multă lume pune întrebarea asta, o aud extrem de des. În general răspunsul meu sună cam așa: elevii de astăzi sunt altfel decât elevii de acum 15-20 ani. Eu nu supun că mai buni sau mai răi, ci spun că altfel, prin urmare noi dascălii trebuie să ne adaptăm noilor caracteristici ale elevului din ziua de astăzi, mult mai tehnologizat, mult mai aplecat spre căutarea de informație chiar dacă acolo nu filtrezi întodeauna cum trebuie, extrem de atașat noilor mijloace informatice și informatizate deci trebuie să ținem pasul cu elevul, și noi trebuie să ne dezvoltăm în direcția respectivă. Cred că e altfel dar cred că și lumea e altfel și cred că adaptarea noastră la elevul de astăzi e la fel de importantă ca și adaptarea elevului la stilul de predare sau caracteristicile socio-profesionale ale profesorului.

Rep.: Dacă aveți rezultate care merită amintite.

Ciprian Rigman: De-a lungul timpului am avut rezultate bune, la disciplina istorie dar eu mă mândresc cu toți elevii mei, mai cu seamă că pot să îi menționez pe cei mai mulți dintre ei cu un statut profesional împlinit, pot să menționez calificări la etapa națională a olimpiadei de istorie, premii sau mențiuni la etapele județene ale olimpiadei de istorie sau chiar reușite în faza națională a unor concursuri școlare pe tematica istorie. Dar încă o dată sunt extrem de mulțumit de covârșitoarea majoritate a elevilor mei indiferent dacă au venit din zona realului sau din zona umanului sau din zona claselor vocaționale care au găsit drumul împlinirii profesionale la finalul claselor liceale.

Rep.: Care este cea mai mare satisfacție a dvs. în calitate de dascăl?

Ciprian Rigman: Să știți că pentru un dascăl beneficiile materiale nu sunt importante deloc, cred că cel mai mare beneficiu e ca după ani și ani să te întâlnești pe stradă cu foștii tăi elevi să schimbi un “Bună ziua” cu ei și depeni amintiri. Să te întâlnești la împlinirea celor 10 ani de la finalizarea liceului, la întâlniri de 20 de ani, la întâlniri de 30 de ani și să îți dai seama că ai jucat la un anumit moment un rol important în realizarea lor ca profesioniști în diverse domenii și mai cu seamă în definirea calităților de oameni, cred că noi dascălii avemca principală misiune definirea tinerilor ca oameni cu tot ce înseamnă valoric și principial acest lucru.

Rep.: Care credeți că sunt cele mai importante aspecte ale educației și ce vă face să credeți asta?

Ciprian Rigman: Eu aș merge dincolo de conținutul strict al programelor școlare și a ceea ce trebuie să predăm noi legat de curriculum, cred că cel mai important aspect al educației este, așa cum am mai zis, definirea unor caracteristici umane și comportamentale în rândul elevilor. Pentru că asimilarea informațiilor natural prin relația predare-învățare, asta e ceva substanțialîn zona învățământului dar cred că cel mai important este să definim niște particularități morale în rândul elevilor. Eu vreau să cred că elevii care mi-au trecut prin mână, cum se spune, au ajuns oameni cu verticalitate și moralitate.

Rep.: Dacă ar fi în puterea dvs., ce ați schimba în sistemul de învățământ? De ce?

Ciprian Rigman: L-aș face mai dinamic puțin. Aș umbla și la programele școlare, tot vorbim de cel puțin 30 de ani că programele sunt extrem de stufoase, vorbim dar nu facem mare lucru în direcția asta și l-aș face mult mai deschis spre învățământul non-formal, învățământul formal e în zona instituțiilor de învățământ, învățământul non-formal este în zona proiectelor educaționale pe care le derulează extrem de multe ONG-uri inclusiv mobilități externe. Cred că aș aduce mai aproape învâțământul formal cu non-formal la fel de important din punctul meu de vedere. În momentul acesta nu mai poți aștepta să vină oportunitățile sociale și economice către tine, tu, de tânăr trebuie să înveți că trebuie să mergi către acele oportunități, fie că vorbim de oportunități educaționale fie că vorbim de cele profesionale sau sociale. Cred că l-aș deschide spre învățământul non-formal, aș aduce școala mult mai aproape de zona asta de dinamică a învățământului non-formal și de ONG-uri care deja au un anumit istoric în spate cu programe educaționale de un real succes.

Rep.: Ce sfaturi ați da elevului din ziua de azi?

Ciprian Rigman: Asta este o întrebare destul de dificilă, ce sfat i-aș da, sunt multe sfatul pe care le-aș da. I-aș spune în primul rând să nu renunțe la morală, la verticalitate și la adevăr, la respect față de orice, mai cu seamă la respectul față de el, cred că succesul tuturor ține foarte mult de respectul față de noi înșine, asta i-aș spune, nimic mai mult.

Rep.: Ce sfat ați da tinerilor care ar dori să ajungă dascăli?

Ciprian Rigman: Le-aș spune să urmeze această profesie dacă simt vocația, și dacă simt că pasiunea poate fi transformată în profesie.

Rep.: Un mesaj pentru foștii și actualii dvs. elevi.

Ciprian Rigman: Foștilor mei elevi pot să le spun că sunt mândru de fiecare dintre ei și mă bucur că am avut privilegiul să le fiu dascăl iar celor de astăzi le-aș spune să nu se schimbe niciodată, să rămână la fel de deschiși, la fel de dinamici, optimiști, pozitivi și să-și caute profesia în funcție de pasiunea care o simt.

*
Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS