Psihologie

Psiholog Marcel Nițan. Doliul (2): Viața după pierdere

Deși putem simți că suntem copleșiți de pierderea unei ființe dragi, putem face față acestei situații cu sprijinul familiei și al prietenilor. Este util să ne îngrijim în continuare, să acceptăm ajutorul oferit de cei din jur, sau să cerem ajutor specializat, când apreciem că este cazul. Doliul este o manifestare a iubirii și trebuie să-i facem loc în viața de după pierdere.

Ce simțim când pierdem pe cineva (sau ceva)?

Durerea, suferința, este un răspuns natural atunci când ne confruntam cu procesul de pierdere, indiferent ce pierdem.Putem pierde relații, persoane dragi, animale sau putem primi un diagnostic de boala terminală. Pe timpul procesării pierderii ne putem confrunta cu stăriemoționaleprecum șocul și neîncrederea, tristețea, vina, furia, frica, așa cum este sintetizat procesul în schema de mai jos. Cele cinci faze ale procesului de doliu nu respectă în mod obligatoriu ordinea specificată și este posibil ca ele să se repete și să întrepătrundă.

Posibile soluții pentru a face față mai bine pierderii:

• Continuați să vă îngrijiți, chiar dacă durerea sufletească vă copleșește; încercați să faceți exerciții fizice regulat, să mâncați sănătos și să vă odihniți suficient.

• Evitați comportamentele care pot constitui un risc pentru sănătate: fumatul, consumul de alcool sau de alte substanțe;

• Discutați cu prietenii cărora le pasă de situația dumneavoastră; spuneți-le când simțiți nevoia să vorbiți cu ei.

• Încercați să nu faceți modificări majore imediat; este bine să așteptați o perioadă înainte de a lua decizii majore cum ar fi mutarea într-o altă localitate sau schimbarea locului de muncă.

• Contactați, în mediul fizic sau online, un grup de sprijin pentru problemele de doliu; este foarte probabil ca discuțiile cu persoane care trec prin aceeași situație să vă ajute să faceți față mai bine situației.

• Luați în considerare sprijinul de specialitate; uneori, o discuție cu un profesionist în domeniul sănătății mintale despre durerea dumneavoastră poate fi de ajutor.

• Discutați cu medicul dumneavoastră de familie; spuneți-i dacă aveți probleme cu activitățile de zi cu zi, cum ar fi îmbrăcatul, dormitul sau alimentația.

• Aveți răbdare cu dumneavoastră; doliul necesită timp. Este ceva obișnuit să simțiți, pentru o perioadă, un amestec de emoții care pot părea de neînțeles.

“CopingwithGrief,” NIH News in Health, National Institutes of Health (NIH), October 15, 2017.

*
Click aici pentru a adăuga un comentariu